LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Friday, April 17, 2009

"saya tahu lah.." vs " saya tak tahu lah.."

naughty tau budak sorang ni..malas la nak kate cerdik je..nanti org2 kata aku puji melangit anak aku..tapi tu lah yg pengasuh aku selalu bg komen..dia selalu cakap anak aku cerdik..aku??no komen..

selalu klu aku ambik ukail dr pengasuh..aku akan tanya pengasuh dia apa cite ukail hari ni??..nakal ke tak..menangis ke tak??apa je yg dia buat kat rumah..so pengasuh aku dgn senang hatinye akan reportla segalanye..

dipendekkan cite..adalah pengasuh aku cite satu cite nie..

pengasuh : tadi akak tegur ukail..jangan dekat dgn pokok rambutan tu..pasal ade ulat ..akak cakaplah mcm ni.."ukail..jangan dekat dgn pokok tu..ada ulat bulu..nanti ukail kene gigit..".....anis tau tak ukail jawab ape??

aku : haa..apa dia jawab kak?

pengasuh : selamba je dia jawab.." saya tahulah.."

haa..!haa..! dan-dan aku terus gelak..eeii..jawab mcm org tua..dr mana la dia belaja jawab mcm tu..tu okay lagik..aku dgr jela..pasal tak alami sdiri..abis2 borak dgn pengasuh ukail tu ..aku pun balikla dgn ukail..dlm kete, mcm biasalah..mesti aku akan tanya ukail..

aku : along nakal tak hari ni??

ukail : tak!

aku : yeke..mesti nakal nie..pagi tadi berus gigi tak dgn mak(panggilan utk pengasuh)?

ukail : tak..along tak mau berus dgn mak..along nak berus dgn ummi jaa..

aku : tak bolehlah mcm tu..pagi2 mandi dgn mak pun kenen berus jugak..dgn ummi pun kenen berus jugak bila mandi malam....faham tak??

ukail : saya tahu lah....

??????????terkedu aku bila dgn aku sdiri dia jawab cenggitu..bertuah punye anak....

dan baru tadi..aku baru selesai lipat baju ..tapi aku tak letak lagik kat rak baju..tggu hubby wat..haa..haa..tak larat mak nak bangun duduk..bangun duduk..bertinggung susun baju..so aku biarkan jela kat ats lantai..tgk2 telekung yg aku lipat dan berselerak..apa lagi..akupun panggil ukail dekat dgn aku..aku cakapla..

aku : along..nape along selerakkan kain yg ummi lipat tu..penat tau ummi lipat..

dgn muke yg memang sgt selamba dia menjawab..

ukail : saya tak tahulah....(sambil buat muke cam konpius gitu..)

??????????eeii....geramnye aku..bleh dia jawab cenggitu..klulah korang saksikan sdiri cara dia mjawab tadi..sure korang pun bengang..bleh plak begitu yee??

5 comments:

@_da said...

Huhuuuu petah ukail ni.. takpe nis.. dia tgh aktif tu banyak benda baru yang dia tengah belajar.. cuma kalau ada yg keterlaluan harus di perbetulkan...

fuadnis said...

eida,
yela eida..ukail ni banyak mulut..ramai cakap ikut perangai nis..ha ha..tapi mmg dia skg tgh dlm pembelajaran..kene sabor lebih laa..takpe,janji aktif..

yaNadzuL said...

alaa budi bahasa betui ukail nih..spontan ja cakap..kalo danish..tak reti report2 nih..bila tanya..jawap dia.."hmmm" ja..

fuadnis said...

yanadzul,
ukail jawab mmg selalu spontan,kdg2 tak tercapai dek akal..he..he..erm..danish lum start lagik kot..klu dah start nanti yana pun pening..he..he..

yayan said...

Haha... Imran lagi menguji kesabaran.. bila kita penat tanya die. Yang die jawab.. "ntah tak tau" sambil jeling2 nak tengok reaksi kite..saje je..