LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Sunday, July 13, 2008

ukail semakin bijak dan rajin....

apa ye agaknye yg nk aku ngomelkan pasal ukail hari ni??okeey..hari ni aku tak nak komplen sikap ukail malah aku nk puji ukail yg semakin bijak dan rajin skrg nie..betul kata org..takde ape yg lebih membahagiakan hati seorang ibu bila melihat anak yg dikandung,dilahirkan,diasuh..dididik membesar dengan baik,bijak dan bla..bla...mcm2 lagi la nak huraikan..pendek kata cemerlang,gemilang dan terbilang..ewwaahh..muahahaa....setakat ni aku cukup berbangga dengan pencapaian ukail meskipun dia baru berusia 2thn 3bln++..

dia cukup disayangi oleh orang2 yang berada disekelilinginye..contohnye..pengasuhnye.."akak,suami n anak2 kasih sgt kat ukail..sebelum ni budak2 yang akak jaga pun akak kasih jugak tapi ukail lebih lagi akak sekeluarga kasih..klu jumpe dia mesti peluk cium dia..geram..dia cerdik,keletah sgt,ramah..kalau dia nakal nak marahpun tak jadi pasal dia pandai ambik hati.."..berbunga hati aku bila anak aku disayangi dan disenangi org lain..
dan aku sebagai ibunye lebih lagi sayangkan die..kata2 pengasuh aku bukan sekadar pujian atau saje2 nk sedapkan hati aku,tapi mmg aku akui sikap ukail memang begitu..sekarang ukail semakin cerdik,pandai ambik hati aku..bila nampak aku nk basuh baju,diapn akan cakap..mi..mi..asuh aju..(ummi..ummi..basuh baju)then dia yg sibuk2 tolong aku masukkan baju dlm mesin basuh,tuang cecair pencuci..bila anak kita nk belaja..kita jgn marah2 n pikir dia ganggu kerja kite..malah kita ajak sekali n ajar dia..budak seusia gini mmg suke belaja benda2 yg baru..
bukan tu je..bila aku nk sidai baju pun dia nak jugak sidai..nak tak nak aku kene dukung dia bagi dia sampai utk sangkut baju tu..bagi dia puas ati..aku suke sgt tgk dia rajin belaja buat sesuatu yg baru setiap hari..aku hepi sgt tgk kerajinan die..bukan sj2 menyibuk tapi everyday ukail mmg gini..seolah2 dah jadi rutin die tolong ummi die..alhamdulillah aku dikurniakan anak secerdik dan baik hati cam dia..mintak2 sampai besar la camtu..lain2 perkara tentang ukail :

1) setiap kali keluar berjalan berdua dgn abahnye dia akan dtg pd aku dan bertanya"mi..jom alan.."(ummi..jom jalan")maknenye..dia takkan lupa ajak aku setiap kali nk jalan..
2) bila keluar rumah mesti tak lupa cium tangan n pipi ummi dia..
3)kadang2 bila dia tau kami nk keluar bjalan satu family,dia yg akan pilih baju untuk abah n umminye..(dan semestinya baju untuk ummi dia mestilah lengan panjang..dia marah klu aku pilih lengan pendek..siap nangis2 lg klu aku pilih lengan pendek..alim kan ukail ni..)he..
4)setiap kali aku selesai solat dia akan tggu sebelah aku untuk baca doa bsama2 aku..dan jd kebiasaan,abis bc doa dia akan cium tangan aku n mintak aku cium pipi n dahi dia..(dah jd kebiasaan jugak)..
5)dia akan berasa sedih pd sapa2 yg marah pd dia..dan dia mesti minta dipeluk oleh orang yg telah memarahi dia..
6)klu kita sedih atau buat2 sedih ukail mesti akan peluk n cium coz dah jd kebiasaan klu dia bsedih aku akan peluk n cium dia..
7) klu sampai depan rumah, dia akan tanggalkan kasut/selipar dan susun sendiri di rak kasut(memang aku dah ajar dari dulu..pun dah jadi kebisaan..)
8) setiap kali selesai mandi, dia akan pilih sdiri baju yg dia nk pakai..jgn harapla kita pilihkn utk dia..takkan mau dipakainye..
9)bila ada kelapangan dia akan basuh 2 buah keretanye..siap lap sekali..
10)bila dgr alarm keta abahnye dia akan pg ke tingkap,jenguk kepala n cakap.."abah alik"..(abah balik..)

sebenarnya banyak lagi tapi cukupla10 perkara aku cerita tentang ukail..he..he..

4 comments:

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

salam perkenalan...best kan dapat nengok anak membesar. macam-macam gelagat dan pael budak-budak ni

fuadnis said...

hai crazy beautiful88..
salam pkenalan jugak..haah..best sgt tgk anak mbesar..kdg2 ada pkara kta tak duga diorang buat..so sweet..

~dyla~ said...

ala nis, dah bujang ek anak ko.. dah pandai mcm2 dah... ni skang turn aku plak nengok perangai inas...

fuadnis said...

yela dell..
dah bujang..pekerja bsn kt kaunter tupun dia pandai ngurat tau..siap tegur lagi "hai kakak.." klu ko kt tempat aku tak kelakar ke dibuatnyee??he..lepas ni kta tgk inas lak camne..he..