LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Thursday, March 5, 2009

aduh....dugaan sungguh....

penat..letih..samala maknenye tu..tapi rasenye payah nak diungkap mcm mana penatnye....nilah dugaan semasa mengandung+keje sebagai guru....tapi mgkin juga sama dialami oleh orang2 yg bekerja lebih kurang mcm aku..kene berjalan dari tingkat ke tingkat..dari bangunan ke bangunan..belum lagi perah otak perah tenaga didik anak bangsa....

mulai dr awal tahun ni aku kene bekerja keras ..bersungguh2 menyudahkan keje aku yg insyaallah bakal tertangguh mulai bulan 7 nanti..

apa yg dalam fikiran aku sekarang..yg kira paling utama antara utama2 yg lain ialah menghabiskan kelas tambahan utk tahun 6 yg bakal menduduki peperiksaan UPSR..dlm erti kata lain kelas tambahan yg aku buat ni adalah kelas tambahan yg "BERBAYAR.."....bukan free okay....so katakanlah aku bsalin bln 7 nanti..berpantang selama 2 bulan..jadinye aku akan miss utk menyudahkan kelas tambahan utk 2 bulan..duit dapat tapi kelas tak settle lagik..tak best la kan..

dlm setahun ni aku perlu melangsaikan kelas tambahan sebanyak 18 sesi..yg baru selesai ialah 6 sesi..makanye masih ade lagi12 sesi..target aku nak habis sblm bln 7..klu abis lagi awal..lagi bagus..bleh aku RELAX!!

jadinye skrg aku sgt aktif membuat kelas tambahan sesudah sesi sekolah tapi seminggu sekali la atau 2 kali..tupun bila ade guru lain yg takleh buat,aku cepat2 serah diri utk ganti..he..he....maklumlah..kan banyak subjek..so kene bergilir2 la..setiap sesi 2 jam..lebih tamak lagi aku akan turut membuat kelas tambahan pd hujung minggu..bagi habis cepat..muaahaahaa....

niat hati tahun lepas..tahun ni tak nak ambik sebarang kelas tambahan..kononnye nak rehat..penat..lagi2 tgh mengandung ni..tapi bila pikir2 balik..tu bukan alasan yg terbaik..bila mengandung kita bukannye harus jadi semakin lemah tapi harus lebih kuat..mental dan fizikal!!lagi plak..sapa yg senang2 nak bagi duit kat kita mcm buat kelas tambahan ni..sekali dapat beratus2 hingga ribuan..at least bleh la menambah pendapatan walaupun taklah sengkek pun..tapi kan kira bonus tu..

tapi tu bukanlah pokok utamanye..lagi plak kat sekolah memang kekurangan guru..ramai guru yg sambung belajar so ramai yg menolak membuat kelas tambahan ni..alasan tak sempat..dgn assignment lagi..anak2 lagi..kelas hujung minggu lagik dgn pensyarah..takut larik tune..jadinye aku yg tak banyak komitmen ni ditambah anak baru sorang masih lagi berupaya menyahut cabaran ni..

panjang la plak ye keluhan aku ni..anyway aku berharap tuhan sentiasa berikan aku kekuatan..kesihatan yg baik..utk aku terus mendidik anak bangsa dan melakukan amanah yg diberikan..amin..........

4 comments:

@_da said...

Takpelah nis... guru satu kerja yang mulia.. penat lelah skrg mungkin akan terbayar di akhirnya nanti... saat2 mengandung ni mmg letih kan... tp kuatkan semangat k...

DYLA said...

nis,
mana gmbr ko prgnant? nak la tgk?

fuadnis said...

eida,
insyaallah..nis harap sgt anak2 murid nis bjaya satu hari kelak nanti..tapi yg sedihnye eida..murid2 siam lebih rajin dan bersemangat dari murid melayu....huk..huk..


dell,
gambo aku peknen??nak tgk muke ke perut je??he..he..insyaallah nanti aku tunaikan..

DYLA said...

1 bdn la unjuk, muka je watpe.. ko ni..