LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Tuesday, October 20, 2009

inilah asal usul keluargaku....



klu tak nampak sgt korang klik jela bg besor yee..

yg diatas tu adalah jadual sepanjang mak dan bapak aku disana..

oh yee..mak dan bapak aku akan ke indonesia pd 29 november 2009 ini..

bersama nenek(mak bapak aku), nenek(mak kepada mak aku..)makcik2 bapak aku dan sepupu2nye..

klu ade yang kurang paham lagi, aku terangkan sketlah yee..

nenek(mak belah bapak aku) sebenarnya adalah berasal orang seberang(indonesia)..

nenek aku namanye hajah fatimah..

nenek aku ni maknye bernama hajah morsilah....

hajah morsilah ni kire uyut aku la..

uyut aku ni ade 8 beradik sumenye..dan sumenye menetap di ponorogo,indonesia..(tapi sume dan meninggal termasuk uyut aku melainkan 3orang je yg masih hidup)

melainkan uyut aku yg telah merantau ke malaysia pd umurnye 9 tahun..
kenapa merantau??dia merantau sebab mengikut suaminya..

haa..haa...jgn main2..uyut aku umur 9 tahun dah kawin tau..hehe..

mengikut bapak aku..dulu, kat sana mmg org pompuan kawin pd umur diorang muda belia..

suami uyut aku ni pun mmg orang indonesia gak..

sebelum kawin dgn uyut aku ni..suami dia dah pegi malaysia dulu..

buat kebun sumela..dah menjadi kebun dia..dah ade hasil baru dia kawin dgn uyut aku dan bawak uyut aku merantau ke malaysia..

jadinye..tinggalla adik beradik dan sanak saudara..terpisah....

korang tau....dek kerana merantau ke malysia.sampai dah beranak pinak dah bercucu cicit dan bla...bla...rupenye keturunan kami ni dah berpisah selama 1 abad..!!

dan baru2 inilah terjadi jejak kasih..!!cedih woo....

sebab tu mak ayah aku dan yg aku sebutkan diatas tadi akan ke dusun tempuran- mrayan-ponorogo - jawa timur indonesia utk bertemu ahli2 keluarga mereka..

oh...aku pun baru tau asal usul aku..jadinye...aku ni mmg berasal tulen org indonesia la....

haa..haa..aku bleh jadik bibik la ini macam..hehe..

oh ye..kan aku cakap tadi adik beradik uyut aku ada 3 org lagik yg masih hidup kan..jadi yg hidup lagi tu anak yg ke-4, ke-7 dan ke-8..

dan menurut bapak aku adik uyut aku yg ke-4 tu dah pun berumur 100tahun lebih..dan sekarang pun dah nyanyuk....

aku doakan semoga perjalanan mak ayah aku dan sumenye pd 29 november 2009 selamat pegi dan balik....amin....



2 comments:

non è italiano said...

Nis, bila tengok catatan susur galur kan, terfikir tak betapa pentingnya untuk kita buat catatan? untuk anak-anak tahu dari mana asal keturunannya...

i've been to Ponorogo twice, ziarah kaum kerabat disana...wong tuek je la yg ada dikampung tu, yg anak-anak mereka semua berada diserata archipelago...solo, jogja, jakarta, semarang, bali, sumatera...harapkan pertemuan keluarga [macam ni] je la dapat jumpa.

kau tak berharap dapat pergi jumpa diorang ke?

fuadnis said...

tunfrida,
teringin gak nak jumpa tp buat ms sekarang tak dapatlah..biar orang2 tua yg pegi dulu..tapi kami dah plan..akan datang kami adik beradik pakat nk pegi plak....