LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Thursday, October 15, 2009

hasrat terpaksa dibekukan....

ni cite pasal nak beli tanah pokok getah tu la..

semalam hubby dah bawak pak mentua(pakar pokok getah) pegi tgk kebun tu..

huh...mujur bawak org tua pegi tilik2..klu tak lagik 3-4 tahun aku diisytiharkan muflis...kih..kih..

menurut pak mentua aku..

1)pokok banyak yg rosak..(akibat tak jaga / tak toreh dgn elok..).akibatnye batang pokok2 getah tu banyak yg dah "luka"..jadik..umur pokok getah yg boleh menjangkau 15-20 tahun..jadik pendek..hanya bleh bertahan 3-4 tahun klu cara torehan dilakukan berterusan mcm tu..(ni kes org tak reti menoreh la ni...)..kesian tuan punye tanah ni..harapkan org jaga elok2 tapi gini jadinye..

so korang bayangkanla..klu aku jadi ambik semua 14relung tanah ni..aku hanya bleh survive 3-4 tahun je utk cover bayaran pinjaman..sedangkan tempoh yg kami nk buat loan selama 18tahun!!lepas tu aku anak beranak tak makan tiap2 bulan pasal bayar harap pd gaji sendiri..hehe..

2)klu nak beli pun bleh..tapi keadaan pokok2 getah tu tak berbaloi dibayar sebanyak 230ribu..menurut kira2an pak mentua aku..selayaknye hanya 150ribu je klu nak beli pun..itupun mengenangkan harga tanah..sebab..bila pokok2 tu hanya bleh bertahan 3-4 tahun je..dah tentu proses menanam semula pokok2 baru harus dilakukan semula..nak menebang pokok2 lagi..nak merata tanah lagik..nk menanam pokok2 baru lagi...nak menunggu 4-5 tahun lagi agar pokok bleh ditoreh semula..dah memakan kos yg tinggi semula..jadi sangatlah tidak berbaloi...

dah tentu2 tuan punye tanah takkan menjual dgn harga 150ribu...dia dah kerugian 80ribu....

so kami ambik keputusan ..membatalkan niat nak membeli kebun getah tu....takde rezeki la nampaknye..bukan senang nak dapat/beli kebun getah yg dah ade pokok(tinggal toreh je..)..kebanyakkan sekarang org jual tanah kosong je..ada yg mahal..ada yg murah..tapi nk menunggu pokok besar baru bleh ditoreh, memerlukan kesabaran dan pengorbanan yg tinggi..

aku dan hubby tak abis2 kutuk org yg menoreh kebun tu..bukan pe..kesian tuan punya tanah..dahla duduk jauh dr tempat tu..nk tgk2 selalu dah tentu tak dapat..harapkan upah org je..sudahnye org tak reti menoreh,harap nk duit je..tapi pokok org yg rosak..rugi tuan tanah tu...patutla nak jual je kebun dia seluas 14relung tuh!!..

psssttt....tapi kami masih meneruskan misi mencari lagi kebun getah utk dibeli..dgn bantuan pak mentua juga..insyaallah klu ade rezeki kami..sume dijadikan harta utk anak2 kami kelak..

2 comments:

tun.frida said...

that 230k kalau beli rumah dah cukup selesa benar, daripada menangis tak berlagu dengan kebun yg tak berhasil.

masih ada peluang, go on looking. dont have to worry.

by the way, 14 relung tu berapa ekar?

[pening waktu join urusan beli tanah di kelantan, guna ukuran depa]. waiyyaaaa...!

fuadnis said...

tunfrida,

14relung lebih kurang 10ekar..

haisyoo...klu guna ukuran depa, banyak mana tu??hehe..