LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Thursday, July 9, 2009

hari ini bersama doktor pakar....

actually aku ade 2 temujanji hari ni..satu dgn pakar gomen...dan satu lagi besalah..dgn doc anuar kat mahsuri tu....

dgn pakar gomen pagi tadi..so rini aku dan hubby ambik cuti rehat utk menyenangkan urusan..tujuan jumpa pakar gomen hari ni adalah utk membincangkan mode delivery..yela..aku kan penah cezer..jadik walaubagaimanapun prosedur tetap dibuat..nk tgk berpotensi ke bsalin secara normal..

sebelum scan dibuat doc bgtau secara ringkas bahawa org yg penah bsalin cezer hanya bpeluang sebanyak 70% utk bsalin normal berbanding org yg belum penah kene cezer iaitu 90%..jadik utk kes seperti aku doc jelaskan..biasanya bila pesakit mengalami kontraksi, serviks yg patut terbuka adalah 1cm for per hour..dan lingkungan masa yg diberikan dlm masa lebih kurang 7 jam..(klu aku tak silap dengarla..)jadik dlm masa 7 jam tu serviks sepatutnya telah terbuka sepenuhnya..dan insyaallah aku bpeluang bsalin secara normal..bukan ape, menurut kata doc klu tempoh masa kontraksi aku terlalu lama dan serviks tak buka2 bimbang parut bedah lama akan terbuka atau mcm koyak la..so jalan terakhir adalah pembedahan juga..

mcm tula pendek cite..pastu doc scan perut aku..estimate baby dlm 3.3kg..doc kata normal dan baby takla besar..so dia bg masa aku dlm 2 mggu..(sehingga due date..)klu dlm tempoh 2 minggu aku tak sakit bsalin gak..aku kene jumpa dia lagik utk wat check lain..klu boleh doc kata tak molah overdue..takut baby bertambah besar..so klu dah besar tu faham2 jelakan..

pjumpaan dgn doc anuar plak ptg tadi..takde cite panjang hari ni..sume okay..tapi dia kata tggu lagik 1 minggu..takdela plak dia story panjang lebar mcm pakar gomen..heran gak..ke gomen yg lebey2????nak nakutkan aku kot??hee..hee..

apapun..aku brdoa cepatla aku bsalin..jgnlah overdue..

ada sapa2 bleh agak tak aku bsalin bila??haa..haa..

2 comments:

Unknown said...

anis-mmg betul kalau overdue baby akan bertambah besar(naik sekg per week)..ni akak tgk experience rakan2 di sini..baru2 ni my friend kat sini overdue 2 minggu..anak dia 4.2 kg rasanya tp alhamdulillah normal sbb yg first dia pun normal..cuma ada komplikasi sket la..uri tersangkut..namun alhamudlillah selamat semuanya..akak pun tkder pengalaman overdue..semuanya sblm due date..first and second awal 2 minggu-38 weeks and thrid one awal seminggu-39 weeks....tp baby akak semua bwh 3kg jer...sbb akak pun kecik jer..dan tk lalu mkn masa pregnant...skrg ni anis perlu byk bergerak/berjln..hehehehe..tips mudah bersalin...

fuadnis said...

mama3hz,
tu yg nis risaukan nie..takut sgt klu ter"overdue..doakanla tidak yee..

sekarangpun keje nis asyik ajak hubby g jenjalan je..dgn harapan cepat bsalin..kui..kui..