LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Saturday, November 15, 2008

my pregnancy test....

actually aku sebenarnye klu boleh tak nak lagi bagitau sesapa yg aku positif peknen..selagi belum jumpe doktor dan pastikan kandungan aku macammana selagi tu hati aku tak tenang..almaklumlah..rase fobia masih ade..aku kan penah keguguran(miss abortion) sebelum ini ketika kandungan hampir mencecah 2 bulan..cek punye cek baby tak berkembang..jantung dah tak berdegup..jadi aku punya sebab utk merasai ketakutan tu sekali lagi..lagi pulak kawan2 dlm blog ni seolah2 dah dapat mengagak mengapa aku begitu gembira..jadik tak salah rasanye kalau aku memohon dari kawan2 utk mendoakan kandungan aku sihat , sempurna seperti hendaknye....aku mohon sangat kalian semua mendoakan yang terbaik buat aku....please kawan2....
urine test ni aku buat semalam elok2 bangun dari tido..mulenya taknak bagitau hubby coz takut negatif tapi disebabkan tiba2 naik double line..aku mcm tak sangka terus menangis kegembiraan..hubby yg dalam pjalanan naik kete ketempat training hoki pun terus patah balik bila dgr aku positif peknen..


close up sket..(dalam hati masaih tak percaya lagi..sampai saat ni masih mcm tak percaya..)


**hari ni aku tak dapat menahan diri utk terus bjumpe doc..bukannya aku tak sabor2 tapi seminggu sebelum due date period aku,aku ade keluar cecair coklat tapi sehari jela..(selalunye klu keluar cecair coklat mcm tu tanda aku nak peod..)tapi tunggu2 tak peod pun..sampailah hari yg sepatutnya aku peod tapi aku tak peod gak..cek2 aku positif peknen rupenye...jadi tujuan aku bjumpe doc utk mintak nasihat daripadanye ttg kandungan aku..bila scan doc kate tak nampak lagi(yela..aku pun baru lewat 2 hari peod..)tapi adelah nampak dinding rahim menebal..doc suh aku datang lagi dlm 2 minggu dan bekalkan aku ubat kuat rahim jenama duphaston(kalau tak salah ejaan aku..) dan folic asid..psediaan sebab aku kan ade sejarah keguguran....

jadinye kawan2..aku minta korang tolong doakan yg terbaik buat aku key..aku n kandungan ni membesar dgn sihat....insyaallah....

p/s: ade sapa2 tak antara u all yg penah jadi mcm aku..keluar cecair coklat sebelum due date period??biasanye yg aku dgr cecair coklat ni keluar after due date period dan ianye adalah tanda peknen sebenarnye..tapi kenape aku keluar awal plak ye??ade sapa2 yg penah mengalami mcm aku??aku masih risau lagi ni....

16 comments:

DYLA said...

aku amik duphaston tu jugak, sbb ada tnda coklat kuar tpi pas lmbt period.

tnda coklat tu ada yg bahaya, ada yg tak, kalau byk sgt bhya la kot.

so skang kene byk rehat. tak leh aktif sgt. mcm tu la aku dulu...

ok, hope kali ini smua berjalan lancar yer. jgn risau2 lg. risau2 pun tak elok jugak kan.

@e_da said...

nis.... tahniahhh... cemburunya ida... takpe.. nis doakan ida lepas ni yerrr... kalo ada tanda coklat tu nis takleh buat keje berat ataupun lasak2 tau.. kena jumpa doc segera... dulu ida kuar camtu bila kandungan dah mula tak stabil.... take care jaga kesihatan yerrrdedle

@e_da said...

ida doakan baby n nis sihat hingga selamat dilahirkan.....

nuarliesya said...

salam anis,
lieza ada xpirien lah cam anis ni tapi lebih sikitlah...lieza masa ngandungkan alyssa dulu tak tahu kata ngandung sebab nyer datang period cam biasa, cuma beza nyer sikit dan sekejap..hanya kuar cecair cokalt jer..tak kisah sangat sebab ingat mmg period..cuma risau sebab sikit dan sekejap..selalu 5 6 hari tapi masa time tu hanya 3 hari jer..tapi yang pelik nyer tiap2 bulan sehinggalah bulan ke 5 kandungan...masa bulan ke5 tu lieza rasa cam pelik jer rasa gerak2 jer dalam perut..mula tu ingatkan angin ke apa ker..tapi kerap sanagt gerak..rasa mmg gerak cam baby gerak..ambik keputusan gie scan tetiba ada baby usia kandungan masa tu dah 5 bulan..yang pelik nyer perut tak besar sanagt semua org tak perasan..stay boleh pakai jeans smpi usia kandungan 9 bulan...tapi Alhamdulillah itu adalah kurnia yang maha esa...

tapi apa2 pun lieza nasihat kan anis kena jumpa doktor memandangkan anis ada sejarah keguguran..take care...n tahniah diatas anugerah tuhan itu..

fuadnis said...

eida,
jgnla cemburu..insyaallah rezeki ieda pun tak lama lagi..lagipun nis masih risau..tak tau lagi untung nasib kandungan kali ni mcm mana..anyway..tima kasih ats doa ieda..nis pun berharap sume selamat..insyaallah..

fuadnis said...

lieza,
subhanallah..kuasa tuhan kan..alhamdulillah tak ape2 n baby selamat sampai lahir..nis pun berharap kandungan kali ni selamat sampai lahir..lieza doakan utk nis sekali ye..

az1ra said...

Hi Nis..
tahniah! Zira dulu mmg ada masalah ni...bukan stakat coklat tapi sampai bleeding..2-3 kali masuk hospital..
Dulu doktor nasihatkan zira elakkan dari "bersama" ngan suami masa awal kandungan.
tak boleh buat keja berat.kalau tengah bleeding, mmg kena baring 24 hours..tanda coklat bahaya bila ada beserta ngan sakit perut.kalau perut tak sakit, insyaAllah tak berapa bahaya..paling bahaya darah merah..
Bila ingat semua tu rasa fobia nak mengandung..bukan sbb takut masuk hospital..tapi risau kat baby..
Jangan fikir banyak..solat,happy ngan rehat bebanyak..selebihnya kita berserah kat Allah..
Azira doakan semoga semuanya selamat..

fuadnis said...

azira,
thanks..kerana mberi sokongan dan semangat pd nis..memang saat ini nis memerlukan sokongan dari banyak pihak..betul..benda lain nis tak risau..tapi nis risau baby..azira doakan sekali utk nis agar sume selamat dan bjalan dgn lancar ye..

YanDarwisy said...

Tahniahhhhhhhhhhhhhh............!

YAN said...

Masa nak mengandung Ammar dulu Yan ade gak tanda coklat tu.. Tapi bila tanya2 kat kawan (yg sedang pregnant masa tu) die pun camtu gak jadik, Yan rasa, itu macam tanda nak pregnant la kot... Apepe, banyak kan rehat, jgn wat kerja berat, jaga diri dan baby.. TAHNIAH

sHe wOndErLanD said...

Tahniah!semoga selamat mummy and baby.jaga diri baik2, jgn lasak2 sangat.she doakan semoga semuanya ok.jeles nyer dgr org dah preggy.doakan she plak pas nih eh!mudah2an berjangkit dgn nis.amin..

fuadnis said...

yandarwisy,yayan....
tq..doakan untuk aku key..

she wonderland,
tq..she jgn lupe doakan nis jugak ye..nis pun akan doakan she pun akan beroleh rezeki utk menimang baby..insyaallah..

inaAyep said...

org baru nie...nak tanya pendapat korang..ina br 4 bulan lebey kawin..ermmm 12/7 baru period normal pastu dalam 31/7 kuar darah tapi kaler coklat..ni dah seminggu macam nie...takutla kenape erk...huaaaaaa

Lela said...

sy pun alami yg same,pmh gugur masuk 3 bln,ni lewat period bru 3 ari tetibe kuar cecair coklat..Biasenye simptom sblm period jerawat kuar dulu,ni x sepatutnya jerawat akn hilang setelqh period,tpy blm period jerawat dah hilang dulu.

Unknown said...

Assalamualaikum
Saya ana umur nak masuk 40 thun dh.masalah ana skrg ada keluar cecair coklat sikit,padahal due date period lagi 10 hari.bln lepas pn sama tp smpai tarih period kuar mcm biasa.bln ni pn sama berlaku.knpe blh jd mcm tu ya kwn2,Tlg selesaikn masaalh ana ni,tq..

Unknown said...

Assalamualaikum
Saya ana umur nak masuk 40 thun dh.masalah ana skrg ada keluar cecair coklat sikit,padahal due date period lagi 10 hari.bln lepas pn sama tp smpai tarih period kuar mcm biasa.bln ni pn sama berlaku.knpe blh jd mcm tu ya kwn2,Tlg selesaikn masaalh ana ni,tq..