LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Sunday, November 9, 2008

hidup tak selalunya indah....

sejak akhir2 ni aku asik teringat kat makcik aku....bukan pe..bila tengok kes tangkap khalwat norman hakim n memey..aku kesian sangat kat abby abadi....pe lagi yg tak sempurna nye dia tu ye..cantik bleh tahan..subur plak tu..senang mengandung senang beranak..selalunye lelaki ni gune alasan takde anak nk kawin lain..tapi si norman ni aku tak taulah ape yg dia nakkan....ape dia tak ingat ke segala pengorbanan abby memberikan zuriat yg comel2 kepadanya..ingat senang ke saat nk mengandung dan melahirkan tu??sungguhpun mgkin abby ade kekurangan..pe salahnye terima..??tak ingat anak2 ke dia??arghhh...syaitan!!geram gak aku..tapi tu la namanye dunia..hidup tak selalunye indah..langit tak selalu cerah..dah namenye manusia..jangan ingat kita selalu diatas..satu hari juga kita akan tersungkur..percayalah....sebab tu kita jangan putus asa bila tuhan datangkan bala atau dugaan pd kita kerana ia akan membalas satu nikmat yg tak terhingga pd kita kelak...dan ingat...jangan kita asik dgn segala nikmatnye..berbangga dan sombong diri bila kita mendapat nikmat lebih dr orang lain kerana satu hari nanti pasti tuhan berikan kita bala atau dugaan pula....percayalah..tuhan tu kan maha adil..tunggu sajalah....

kenapa aku berkata sedemikian..??bukanlah utk membuka pekung didada tetapi sebagai renungan dan pengajaran..mgkin kita takkan jatuh terduduk bila kene pada diri kita sdiri satu hari nanti....

1) makcik aku dulunya seorang pekerja kilang..ditakdirkan bertemu jodoh dengan seorang jurutera..terus terang makcik aku bukanla tergolong dlm golongan yg cantik paras rupenye tapi mgkin disebabkan baik pd hatinya..maka kerana itu suaminya terpikat padanye..dah namanye bersuamikan jurutera..maka dr keje kilang teruslah dia bhenti mnjadi surirumah sepenuh masa..buat pe keje lagikan..dah suami mampu tanggung anak bini..memang bahagia sungguh..sape2 tengokpun cemburu..dahlah takyah keje..goyang kaki kt umah jekan mengurus rumahtangga..klu suami outstation kemana2..ikut je..loving betul!!sampai mak akupun selalu jadikan dia idola bila bertengkar dgn bapak aku..baguslah si k*m*r (nama pkcik aku rahsia la ye..)tu.pandai jaga hati bini..bawak bjalan..beli rumah besar..tu je la yg diulang2..dibangga2kan ..kebahgiaan tu berlarutan la sampai 15 tahun lamanye..sampai lah saat tuhan janjikan dugaan(aku kira cam bala gakle..)bila pakcik aku ditukarkan ke indonesia utk urusan keje disana..tinggalla mkcik aku dimalaysia menguruskan anak2..dahle dgn tak pandai bawak kete..segala urusan dgn naik motor je..tapi takpelah..berkorban asal keluarga mdapat kesenangan..tapi ape yg dia dpt dgn pengorbanan??ape yg dia dpt dgn mengharungi segala kepayahan??dlm diam2 suaminya berkahwin lain dgn wanita indonesia sehingga lahir seorang anak lelaki..parah sungguh..terlukanya hanya tuhan saje yg tahu..selama 15 tahun kawin ..dia hanya mampu berikan suaminya 4 orang cahayamata yg mana semuanya perempuan!!gila kan??takkan itu plak jadi alasan utk lelaki berkahwin lain..tu la namanye manusia..tak penah puas..bila tuhan dah berikan segala kesenangan..isteri yg baik..anak2 yg cerdik..rumah yg besar..duit yg banyak..bala jugak yg dia carik!!ntah pe lagi yg tak sempurna kt isterinya pun aku tak tau..dulu sebelum kawin tak nampak pun cacat celanya....agaknye manusia ni mudah lupe bila dah terlalu senang sangat..jemu kot...!nk rase susah plak camne..sekejap je rase cinta yg dulu membuak2 hilang begitu jee..arghhh....syaitan lagik!!

2) tapi tak kurang plak dgn kisah yg satu lagik ni..zaman mudanye..asik bergaduh je suami isteri..yg jadik mangsa anak2...trauma..jiwa tertekan krn boleh dikatakan saban waktu asik melihat mak ayah bergaduh..sedih..pilu..sampai selau berdoa pd tuhan ..minta diberi kebahagian walau sekali kerana tak pernah rasa aman..sehinggakan merasakan dia tak berpeluang lagik utk melihat keluarganya bahagia gara2 berantakan ayah suka berhubungan dgn perempuan lain..sampai satu masa hati2 anak hancur bila mak ayah saling berpukulan..mak pula kemudiannye melarikan diri keluar dari rumah..sehingga meminta cerai..tapi kuasa allah..tuhan kuatkan hati ayah ..tak pernah sebut aku ceraikan kau.....walau didesak berkali2..mgkin sejahat manapun hatinya..si ayah masih kuatkan iman tidak meruntuhkan masjid yg dibina kerana ANAK-ANAK....berlarutan kisah sedih ini sehingga anak2 meningkat dewasa dan ayah pula semakin tua..alhamdulillah..tuhan masih sayang hamba2nya..setiap kepahitan dibalas jua dengan kemanisan..ayah berubah laku..klu dulu makan tak ingat anak bini..sekarang masa lapang je dibawak bini keluar bjalan..kalau dulu tak penah ingat harijadi isterinya..sekarang sbuk bertanya2 anak..ape nk bagi hadiah kat mak..


jadi kawan2 ingatla..kalau sekarang kita diberi musibah atau kepayahan..satu hari nanti tuhan akan berikan kebahagiaan dan kesenangan..tapi kalau sekarang kita disebaliknya..sentiasalah berdoa akan terus diberikan bkekalan segala nikmatnye atau bersediala..kerana tak semestinya itu semua akan kekal lama..biarlah kita hidup bersederhana saja kerana itu lebih baik....yg pahit tak mgkin selamanya..dan yg indah takkan kekal selamanya....

4 comments:

b a r | n e said...

kalau orang dah tak suka..macam² alasan boley bagi, yang tak logik pun boley jadi.

pasal kes norman - abby, aku bukan bias nak side sape², tapi disebabkan norman penah ada kes dulu (ngan FD - wallahua'lam), so kali ni orang (esp. ladies) takkan kompromi utk kata dia tak bersalah..

yang penting balik pada niat kenapa kawen, kalau jawapannya kerana Allah, insya Allah selamat dunia akhirat. setakat dugaan sana sini tu biasa la kot, nama pun kehidupan..

az1ra said...

setiap apa yang terjadi pasti ada hikmah disebaliknya...
wallahuallam....

DYLA said...

tu la, siapa la kiter untuk menduga apa yg bakal berlaku dlm hidup kiter.. moga2 takde la dugaan sebesar dugaan makcik ko tue....

YanDarwisy said...

Biaselah lumrah hidup. Sebenarnya kita memang diuji. Allah menguji setiap umatNya...