LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Tuesday, November 11, 2008

dah pandai menjawab yee..

tengok budak kecik ni..nakal sekarang..dah pandai menjawab..dan jawapannye memang aku tak terduga..dari mana dia belaja pun aku tak tau..mentang2 la cakap pun dah semakin fasih dan lancar..cara menjawab pun mcm orag tua dah aku tengok....satu petang tu aku suh ukail mandi..tapi dia tak mau..pengasuh nye skg pun kate dia liat nak mandi..jadik aku pun sound kat dia....korang tau ape yg dia jawab??kurang asam betoi....


"ukail..jom mandi.."

"tak mau................................."sambil menggeleng kepala kekanan dan kekiri dgn lagak manja dan mengada..

"tak mau??ukail nak jadik ape tak nak mandi??nak jadik kambing ke??..........aku pura2 tinggi suara.sajela wat tak puas ati....bukan dia pandai membangkang pun..tapi aku silap..................dgn selamba dia jawab yg aku sdiri pun tak terduga..pasal aku tak penah ajar pun dia jawab gitu....

"nak jadi monyet.........................."

aku terdiam dan terus tergelak dgn hubby....ooooo...pandai ko menjawab ye sekarang....
kes yang ke-2....

mcm besala..rutin dia seharian sure tgk kartun chanel astro ceria..memang susah utk aku n hubby tgk berita or ape2 rancangan kegemaran kami skg..coz ukail pun dah pandai berebut nk tgk cite kesukaan dia gak..then satu malam dia cakap dgn aku....

"ummi...adik nak tgk ultraman tiga...."(dia dah pass sume nama rancangan kt astro ceria..aku jamin korang bleh uji dia bila2 masa..sure score A++)

"adik ni...asik tgk tv je..dah tak mau baca buku ye sekarang..ultraman tiga le..ultraman dyna le..hikayat putra shazlan le...digimon le..blaa...blaa... malas ye..adik nak jadik pe tak nak baca buku sekarang??

dgn selambenye dia jawab....

"nak jadik cikgu................................."sambil wat muke toya sebijik cam kat ats tue..


arrgghhh.............tidak....!!kat mana ko belaja jawab sume tu????dah pandai ko menjawab sekarang ye..tensen aku..tensen..aku pun wat jegil2 mate kat die tanda marah..korang tau dia cakap pe??

"ummi tak marah....ummi tak marah kan????senyum ummi....senyum................"sambil wat muke ala2 sepet2 mate n senyum2 kambing kat aku....

kih..kih..anak....anak...nak marah pun ..jadik tak marah.....................

5 comments:

YanDarwisy said...

kata anak seorang pendidik yg cerdik. mestilah pandai nak menjawab... esok bleh jadi lecturer plak...hai budak2 skrg!

fuadnis said...

yandarwisy,
ntahla..aku pun kdg2 naik bingung dgn setiap jawapan dia tue..mati kutu!!

YAN said...

Anis,
Sebenarnya bebudak kecik ni.. senang mengikut cakap orang... Macam anak aku tu, kengkadang perkataan-perkataan / ayat-ayat yang selalu aku dengar kat citer-citer katun / apepe cite kat ceria tu die dah ikut.. ade yang elok, ade yang tak.. Okayla tu, pandai die cakap.. kalau tak reti cakap tak ke lain plak halnya?

YanDarwisy said...

Anis, sila ke BloG Yan..Anda telah di TaG

intan said...

yayan,
yela..agaknye gitu gakla..pengaruh tv agaknye..ha!ha!

yandarwisy,
ok.........