LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Friday, October 17, 2008

sesungguhnye aku sedang berusaha..........

kalau u all nak tahu..sebenornye ukail masih menyusu badan sampai sekarang..mesti terkejut kan..umur dah 2 tahun 6 bulan masih menetek lagik??bukan aku tak cube nak pisahkan..sesungguhnye aku sedang berusaha..bukan pe..aku ni lemah sangat..lemah sesangat..dah macam2 care aku buat..bagi minum mcm2 susu tapi dia tak mau gak..last2 berkepit kat bawah ketiak aku gak..sedap sgt susu aku ni agaknye..yg herannye pun sampai sekarang susu aku masih ade..orang cakap buh kopi ke apa2 la yg pahit aku buh gak..tapi ukail cerdik..dia lap dgn kain or tangan dia pastu dah hilang rase pahit..dia isap lagik..orang ajar buh akar seruntung kt tetek..aku buh..mula2 isap memang dia tak mau dah..plak tu muntah plak..pahit gile agaknye..takpela..dia bertahan gak jap tak isap..tapi yg aku tak tahannye bila die menangis tengah malam nak isap tetek, tak bleh nk tido..last2 aku bagi gak..lemah kan aku nie??lemah sangat pada tangisan dan airmata anak..hubby aku cakap...aku kene kuat pasal ukail dah besar dah memang sepatutnye dia tak menyusu badan..tapi aku jawab..aku kesian..aku serba salah..dah biasa dari kecik menyusukan die..........hubby aku jawab balik....tak perlu rasa bersalah..sebab aku dah menjalankan kewajipan aku dgn sebaiknye sebagai seorang ibu mengikut sunnah nabi..menyusukan anak sehingga anak berusia 30 bulan/2tahun1/2..dan ukail memang telah mendapat hak nye yg sepatutnye..betul jugak cakap hubby aku..dan aku berusaha lagik dgn perlahan..tapi aku bingung..susu ape yg ukail nak minum..dah mcm2 jenis susu aku bagi tapi tak satu pun yg dia kekal minum..kuasa allah..satu malam aku bermimpi..ntah mcm mana dlm mimpi aku..aku terlihat sebuah kotak susu coklat berjenama SUSTAGEN..bangun dari tido..pagi tu aku terus bgtau hubby.."abah..malam tadi ummi mimpi susu jenama sustagen..tak tau mcm mana bleh mimpi gitu..allah bg petanda kot..kite cube jela..klu ukail tak mau minum takpelah..ke tong sampah jela.."pg la kami kekedai mbeli lagi susu utk ukail ntah yg keberapa kotak dgn harapan itulah jln penyelesaiannye..

alhamdulillah....memang tuhan memberi alamat kepada aku melalui mimpi..ya..ukail mahu meminumnye..dan kerap kali jugak dia meminta sdiri..nk susu...nak susu..tapi itu tak bmakna ukail terus bhenti myusu badan aku..masih lagik..tapi tak sekerap dulu..tapi kini aku bertekad,keraskan hati..tak mahu lagi rasa bsalah..walaupun disudut hati aku..aku akan rindu utk mendakap dan menyusukan dia dgn susu badan aku..tapi aku terpaksa..demi..................
demi apa????klu ada antara kawan2 yg belum tahu..awal bulan3 tahun ni aku telah keguguran anak ke-2 pada usia kandungan 7weeks++....punca bukan bleeding or terjatuh or apa2 yg memudaratkan kandungan tetapi kerana"miss abortion" atau dlm erti kate lain kandungan tak menjadi..sedih tapi aku pasrah dan redha..belum rezeki lagi buat aku dan suami utk menimang anak yg ke-2 ..juga belum rezeki ukail utk mendapat adik..lagipun menurut doktor..jika kita mengalami keguguran pd peringkat awal kehamilan ni bmakna janin memang tak sihat..mgkin hikmah dr tuhan..klu hidup pun mgkin lahirnye tak sempurna..berbalik pada maksud aku "terpaksa".."demi.." ialah..aku ade wat research mngenai kguguran ni..janin tak menjadi ni adelah berpunca dari telur yg tidak matang yg telah disenyawakan..antaranya terjadi berikutan kekurangan hormon..jadik aku berfikir sdiri..adakah kerana aku masih menyusukan ukail makanya aku kekurangan hormon utk kesuburan tetapi terlebih hormon prolaktin(ada pd mereka yg masih menyusukan anak)??jadi itu yg menyebabkan kndungan ku tak mnjadi dan menyebabkan aku sukar hamil lagik buat masa ini..??aku tak pasti tapi aku membuat andaian sdiri..mgkin ya mgkin tidak....tapi walau bagaimanapun..aku harus berusaha..demi kebaikan aku dan demi kebaikan ukail....jadi..mulai hari ini..mulai tadi..aku tekad..akar seruntung terus ade digenggaman aku..dan sentiasa aku palit dibuah dada ku..supaya..ukail tidak mahu lagik menyusu badan ku selepas ini..harap2 berjaya..sebab dari tadi lepas dia rase getah akar seruntung tu..dia tak mau langsung bila aku acah nak nyusukan die..aku harap usaha aku berjaya..aku harap hormon dibadan ku akan kembali stabil ..aku harap ada rezeki aku utk menimang cahayamata ke-2 selepas ini dan dipermudahkan...kawan2 doakan la ye....SESUNGGUHNYE AKU SEDANG BERUSAHA....................................................................

p/s: nampak susah nak memisahkan ukail dari susu badan..banyak yg tpaksa ku tempuh utk semua ini..tapi takde rase sesal dihati aku..tak pernah aku menyesal..malah aku berasa bangga kerana aku berjaya menyusukan dia mengikut tuntutan islam..alhamdulillah..

8 comments:

DYLA said...

mlm2 klau dia nak susu, ko bg je la susu botol tu, ckp je kat dia, susu bdn ko dah habis langsung. dah kering. kalau ukail isap jugak, nnti isap darah dlm bdn ummi...


ntah la nis, aku rase mmg payah nak buat benda ni. tpi dia dah 2 thn lebih, aku rase dah perlu buat dah.

klau tak, maunya sampai 3 thn dia nak menyusu bdn.

fuadnis said...

dell,
malam tadi ukail tak mau lgsung susu badan aku.sikitpun dia tak mintak..sejak2 aku sapu akar seruntung setiap masa..mlm tadi aku jaga ia umpama dia mcm baby lagik..sket2 tjaga dari tido..tak bleh tido agaknye..pastu dia minta buai..n aku tpaksa hayun buai setiap kali dia tjaga..maknenye usaha aku dah mula bhasil tapi pagi ni aku plak yg kesakitan pasal buah dada aku membengkak....tapi takpelah..mintak2 hanya sementara..

DYLA said...

fuadnis,
la yeke... kalau dgr sian plak kat ukail.. tpi dia dah besar. aku rase ok la nnti2 tu.. mana ko dpt akar seruntung?

fuadnis said...

dell,
akar seruntung tu mak mentua aku yg bagi..kat belakang umah mentua aku tu pokok ape je yg takde..sume ade..utk sakit darah tinggi ke..kencing manis ke..sume ade..he..he..

eida.. said...

salam nis.. selamat hari raya.. sabarla yerk... at least anis ada ukail dah... ida ni masih terus menanti....harap2 tahun depan adala rezki kami.. doakan yerr...

fuadnis said...

hai ieda..
salam kenal n selamat hari raya..yelah ieda..sejak2 kguguran ni baru nis kenal erti sabar..menanti dan terus menanti..betul kate ieda..suami nis pun selalu ckp benda yg sama..sekurang2nye nis dah ade ukail..biasalah manusia ni ieda..bila takde selalu mintak..paling kurang dpt satu pun jadiklah..tapi bila dah ade satu mintak lagik paling kurang dua pun jadiklah..tapi tak salah kan kita selalu meminta pada allah..allah suke..ieda pun bersabar ye..allah tahu ape yg terbaik buat hambanya..nis selalu berdoa supaya mana2 orang yg bdoa nk anak minta dikabulkan..pasal nis tahu mcm mana rasa sebuah PENGHARAPAN tu....insyaallah..amin..

yayan said...

Untungnye ko dapat menyusukan anak samapai 2 tahun lebih ... Anak2 aku umur 4 bulan pun tak sampai... Aku teringin sangat nak menyusukan diorg lagi... Rasa sifat keibuan tu lebih bila susukan diorg...

fuadnis said...

yayan,
alhamdulillah yan aku dapat merasa menyusukan anak dgn sepenuhnya walaupun aku bkerja..dulu aku pk aku tak mampu menyusukan dia..tapi mgkin tuhan dgr dan tau niat aku..sebab tu dia hasilkan susu yg banyak dari badan aku dari dulu smpai sekarang..memang nikmat rasenye mnyusukan anak dgn susu badan sdiri..cubelah yan utk baby coming soon..insyaallah....