LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Saturday, November 14, 2009

salah faham..........

kita selalu salah faham....

kadang2 kita rase budak kecik ni tak paham apa2..dr segi percakapan ataupun perbuatan..

tp percayalah korang..anak2 zaman sekarang mmg cerdik..

so..jgn anggap or layan diorang mcm budak kecik..layan seperti org dewasa..

seperti kita..antaranya....

1) cakap jgn lepas..terutamanya perkataan yg kurang elok..sebab anak2 belaja semuanya dr org tua. so klu anak2 bcakap kurang elok tu...lu pikirla sendirik....!!
(alhamdulillah setakat ni UKAIL tak penah lagik bcakap benda tak elok like mencarut ke..sebab org tuanye amat sopan santun..hik..hik..). tp klu bukan salah org tua, pandai2la u all sbg ibu bapa mengawal kadar tontonan tv ank2..mesti terpengaruh kat situ..

2)makcik aku penah pesan dl..klu nak ajar anak..ajarla tahap atas sket dr umur dia..contohnye klu anak kita darjah 1..so korang ajarla kemahiran bg budak darjah 2..tak salah..sebab kita meransang minda dia lebih maju setapak ke depan..buktinye anak2 makcik aku mmg sume bjaya dlm hidup dan cerdik2..sorang doktor gigi dan sorang lagi jurutera.samala mcm klu anak u all br 2-3 tahun..tak salah klu dah mula ajar baca muqaddam or anything else..

mcm2 lagi klu nk dihuraikan disini..tp ckuplah aku simpulkan..korang sendirik tentu penah dengar..nk melentur buluh biar dr rebungnye..tepat sgtla pepatah tu..jgn bila dah terlambat baru nk merotan anak..itu tak buat..ini tak buat..menyesal..tak guna!!

oh ye..harus diingatkan sekali lagik..aku sbg guru nk berpesan..ajarlah anak membaca, menulis dan mengira dari sebelum mula sekolah lagik..jgn dah masuk sekolah br nk kenal huruf...sgt haru key cikgu2 nanti....itu tanggungjawab utama ibu bapa....(xabis2 nk pesan..cikgu2 memang kuat bebel yee??hik..hik..)

...................................................................................

teringat malam kelmarin..aku dan hubby ade berbincang/berselisih pendapat tentang polisi insuran sebuah bank nie..bunyi tu mcm ade gaduh sketla..aku tak setuju but hubby setuju....

so malamnye bila nk tido tu, mmg kebiasaan aku..aku akan luangkan masa sket berborak dgn ukail..selalunye mesti padam lampu dulu..then peluk dia dlm gelap2 tu sambil cium2 dia ..pastu borakla....

aku : td kat umah mak(pengasuh) nakal tak?

ukail : taklaa....ukail main-main dgn adik saja....

aku : okay....sayang ummi tak??

ukail : sayanglaa.....sayang abah..sayang adik....

aku : ummi pun sayang ukail juga....

ukail : kenapa ummi marah-marah abah td??

aku : (gulp..!!)....taklaa....ummi tak marah abah pun..ummi cakap saja..kenapa??ukail tak suka ke ummi marah2 abah??(sj test tanya..)

ukail : ya laa..ITU ABAH UKAIL..

haha....see....jgn berdebat dgn suami u all depan anak..apatah lagik dlm cubaan bergaduh..sgt tidak bagus key..

sebab tu aku kata anak2 sekarang sgt cerdik....





2 comments:

Unknown said...

budak2 sekarang mmg cepat cerdik.. kita kena sentiasa kena jaga perlakuan depan mereka kan...

fuadnis said...

kak eida,
yup..so kak eida pun beringatlah..mika pun diantara golongan mereka2 yg cerdik gak..hehe..