LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Tuesday, February 10, 2009

persamaan aku....dia....dan dia....

klu dikira secara rawak..ukail skrg dah kira 3 tahun...tapi klu dikira secara kira detailnye..ukail skrg baru 2 tahun 10 bulan....sekarang ni dia dah kira bukan baby lagi dah..pasal dia dah pandai berdikari..buat kebanyakkan keje tanpa perlu mintak tolong lagik..tak perlu awasan yg ketat lagik..tak perlu perhatikan dia setiap saat ..tapi masih juga perlu diperhatikan..yela..as parent kita takleh pcaya sangat dgn tindakan anak2 kita..kadang2 perkara yg tak terduga..itu yg akan terjadi..mcm manapn perlu sentiasa risau..tapi tgk keadaan gakle..takkan dia tgk tv depan kitapn..mata kita tak berkelip pandang dia kan??

actually ..rini aku nak kongsi sket persamaan aku dan ukail..dan juga persamaan hubby aku dan ukail selama dia berumur 2tahun 10 bulan ni la....terdetik lak nak wat entry pasal ni..pasal....aku selalu ala2 bergurau dgn hubby tentang sikap ukail yg kdg2 nakal...kdg2 lucu.. adakalanye mcm abah dia....dan adakalanye hubby aku cakap..maaaacaaammmm aku!!he..he..

apa agaknye persamaan aku...dia....dan dia....????

PERSAMAAN AKU DAN UKAIL
1) aku penah cite kat hubby..dulu masa kecik..klu aku menangis,lebih2 lagik klu kene marah ngan bapak or mak aku..aku mesti menangis sekuat hati..maksudnye siap jerit la..(tunjuk perasaan la kirenye..protes!!)pastu kan..bila dah lama menangis..dah ala2 tak larat..mesti aku akan buat2 nak muntah...kononnye bila aku menangis..aku akan jadik sakit..so mesti parent aku kesian kat aku nanti..
- rupe2nye..perangai aku masa aku kecik turun kat ukail..kah!kah!ukail pn skrg klu menangis sebijik mcm aku dulu..siap buat2 nak muntah lagik!so akupn jadik kesian lak kat dia..hubby aku akan cakap..erm....memang sebijik macam ummi ko!!

2) aku ni terus terangla yek...aku ni jenis tak berape sabar sangat..tapi tak sume bendala..ade jugakle banyaknye..muaahaahaa....klu aku nak kan sesuatu..aku mesti nak dapatkan cepat..klu tak..mulut tu tak berhenti minta....takpun akan jadik PEEL la kan..boleh jadik panas klu tak dapat..hubby aku kdg2 sound gak...sabar la..apa la...bla...bla...
- ha ambik ko...dapat kat ukail..sama gak macam aku..klu nak apa2 mesti nak cepat..takleh tggu2 lagik..aku plak naik rimas..sampai kadang2 aku lak hangin balik..tak bleh sabar ke??tapi lepas tu aku rase mcm terkena kat batang hidung aku sdiri plak..hubby aku akan cakap....memangla..klu yg tak elok tu..sume ko ikut ummi ko....ms tu aku diam jela kan...senyum2 kelat....

3) aku ni jenis agak memilih gakle@klu tak suke satu2 benda..aku takkan gunekan dah ...sebagai contohnye..klu aku makan sesuatu yg aku rase tak sedap tu..baru rase sket..aku dah tak mau makan..pastu aku akan kate.."erm..tak sedaple..takmaula...abang..u makanlah..abiskan ye.."jadinye hubby aku ni jenis tak suke membazir@sayangla kan..so dialah selalu jadik "tong sampah" aku..
- tiba kat ukail..memang perangai tak ubah mcm ummi dia..kalau mintak nak makan sesuatu benda tu..beria2..bleh jadik menangis klu tak dapat..sekali, bila dah dapat..tak sedap..toing!!terus tak layan..sudahnye..abahnye jugakle yg jadik mangsa...ummi??jangan haraple..klu dah kat mulut dia tak sedap..kat mulut ummi dia pn sama gakle..sudahnye..hubby aku akan kate..ko pun sama mcm ummi ko..suke membazir....mcm mana la abah tak gemuk..asik jadik tong sampah jee..

4) aku ni plak..klu penat sgt..rasenye klu tak penat pn lebih kurang sama kot..kui..kui..tido mesti mulut menganga..ntahle..rase mcm best je dpt tido mcm tu..rase free jek..ngeh..ngeh..
- ukail pn samala...tapi dia ade kelebihan sket...besanye..klu dia tido menganga maknenye dia tengah tido dlm keadaan yg nyenyak sekali..korang buatla bising camne pn..usikla dia tido camnepn..mesti dia tak terjaga..tapi...kalau mulut dia tak menganga maknenye..dia tak cukup lena sgt..buat bising sket pn bleh terjaga..contohnye tengah buai dia kan, selagi mulut dia tak menganga janganlah berhenti henjut buai tu..klu tak mesti mate dia bleh celik balik...kih..kih..


PERSAMAAN HUBBY DAN UKAIL
1) bukan nak katela..tapi memang nak kate ni..kui..kui..rahsia kawan2 blog je la ye..hubby aku sampai skrg klu tido..tupn klu penat sgtla..mesti air liur meleleh..so memang dah ade bantal khas utk dia..bantal tu memang ade bukti segala peta2 dia..(sory ye sayang..he..he..)
-ukail??kemana tumpahnye kuah klu tak kenasi??sama jela..cara tido..cara mengereng...cara meleleh..macam kembar siam!!ha!ha!dan aku akan cakap..ko ni kan ukail..peel yg tak elok mesti ikut abah!!kui..kui..saje je balas balik..

2) selain tu...dlm bab tido ni..hubby aku klu penat sangat...kdg2 malam klu tido mau dia mengigau tau..kdg2 aku layan gak ms dia mengigau tu..tapi klu akupn penat and mengantuk sangat..aku buat dek je..hik..hik..
-ukail pn tak kurang hebat..penah sekali aku ajar dia kenal benda melalui gambar b4 tido..aku ajarla.."ukail..ni apa?...ni apa??"..tgk2 bila malam..dia boleh bcakap dlm tido.."ummi...ni apa??ni apa??"...he..he..kelakar gile..bukan tu je..klu petangnye tu dia main seronok sangat siap gelak2...malam tu mesti mengigau gak siap gelak2 gak..banyak gakla dia mengigau..sebab tu aku tak mau dia penat sangat or whatever la yg membolehkan dia sampai mengigau..bukan ape..penat layan beb.. and penat nak tepuk suh dia tido balik...haru!!he..he..rupe2nye memang ikut perangai abah dia..pasal abang long hubby aku penah tanya aku...hubby aku ade mengigau lagik tak sekarang pasal dulu ms dia kecik2 memang dia kuat mengigau!!laaa....memang anak abah!!

3) hubby aku ni...kadang2 dlm senyap2 dia suke belek muke kat cermin...kadang2 aku perhatikan gak senyap2...sekejap belek muke belah kiri..pastu belek muke belah kanan..pastu senyum2..pastu riak muke mcm bercakap dlm hati..hensem gak aku ni...(aku agak jela...)he..he..
- sama gak mcm ukail...ritu pengasuh aku ade cakap dgn aku..ade sekali tu lepas dia mandikan ukail..ukail pegi depan meja solek and tengok muke dia depan cermin..u all tau ukail cakap??adik ni hensemla....!!wakkaaakaaa....geli ketiak aku mendengornye..peel mcm abah dia..bukan tu je..klu naik kete pn kelakar...kadang2 dia suke duk kat pangkuan aku..so bila aku pangku dia..aku suke pangku belah kiri..sure mengadap side miror belah kiri kan??dlm diam2 aku curik2 pandang dia..rupe2nye peel memang sama mcm abah dia...dia bleh belek muke dia jap kanan..jap kiri..pastu senyum sorang2 mcm perasan hensem...ha..ha...memang anak abah!!

4) hubby aku bila dia suap sesuatu, contoh cam keropok kan..aku perhatikan..dia suke sumbat keropok tu secepat mgkin dlm mulut..maksudnye hujung keropok yg bakal masuk tu akan ditunjah terus kedalam mulut..beza ngan aku ..aku suke gigit keropok tu sket2..ala2 sopan gitula kan..baru nikmat sket mengunyah..memang geram bila tgk peel hubby aku yg satu ni..banyak kali dah tegur..tapi besala..lelaki..........
-nak buek camno..perangai yg satu ni juga rupenye turut diwarisi oleh anak bujangnye ini..sangatla tidak sabar nak makan....dan aku akan cakap....memangla ko ni ukail....memang keturunan abah ko....muaahaahaaa....


rasenye..ckup ni jela aku bg contoh psamaan aku dan ukail..begitu juge hubby n ukail..kira fair la 4 contoh setiap sorang yek...nanti lebih2 memudaratkan diri masing2 lak..kui..kui...saje..nak berkongsi ...berborak kosong dgn u all....have fun!!

5 comments:

ei_da.. said...

Kemana tumpahnya kuah kalao tak ke nasi... sikit sebanyak anak tu adalah cermin diri kita.. tu yg kecik2 kalo kita degil mak akan selalu kata...

"Ha tengokla camana ko ada anak nanti. kalo ko degil anak ko pun degil gak" hehehhehe rupanya kata2 org tua2 ni ada betulnya kan....

fuadnis said...

eida,

haah la ye eida..kire kene sumpahan la nie..hik..hik..

az1ra said...

wah wah wah makin panjang entry ko skrg yer...
sampai ternganga2 aku membacanya..rase cam anak murid ko pun ada gak..heheheh
Alhamdulillah tanda2 dah makin cargas la tu...

DYLA said...

uishhh nis, pecah la rahsia hubby ko sian dia... tp kan nis, inas yg baru 8 bulan tu pun aku dah nmpak dah perangai2 saper yg cuba dia ikut...

part membazir tu mmg biasa la kaum2 hawa ni nis. cthnya aku. minum tak pernah habis. smpai raden dah ckp, mazhab mana ntah dia follow minum tak habis ni..

fuadnis said...

azira,
bila lagik nak bagi ko menganga..kui..kui..


dell,
takpela...sesekali sound dia depan kawan2 blog..kot2 cara ni bleh ubah dia..kih..kih..lagipun setakat yg aku tulis tu apelah sangat..tak mengaibkan pn..besala tu..rasenye ade lagik org lain yg lebih teruk dr hubby aku....