LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Thursday, December 10, 2009

terkedu.....teruja!!!!

sebelum tu nak mintak ampun..mgkin entry sepanjang cuti ni agak membosankan tanpa pic....

yela..atas kelalaian sdiri n keterlupaan hubby aku..kabel lupa nk bawak daa....

padahal..mcm2 gambor ade....tapinye..bila dah balik rumah sdiri nnti..kemalasan lak nk mengupload pic2 yg dah basi..hehe....

berbalik pd tajuk entry hari ni....actually aku nk kongsi rase gembira aku sebagai seorang ibu....

ibu pada UKAIL IFWAT dan UZMA INSYIRAH....

but...................

yg aku nk cite psal UKAIL IFWAT sebenarnye......

yup......aku sungguh terkedu....dan sangat teruja!!nak nagis bangga pun ade woo....

anak aku UKAIL IFWAT yg sekarang umurnye 3tahun 8bulan++.............

dah kenal huruf!!..........................alhamdulilah...syukur2...syukur....

mgkin ade anak org lain yg lebih awal cekap dr UKAIL ..tp..yg aku jadi bangga pasal.......

UKAIL ni cepat jemu...termasukla bila belaja..kadang2 kene ikut angin dia..bila angin ok...rajinla dia..bila angin dia ntah melayang kemana..mmg outla..!!takyah pujuk2 ajak belaja..buang air liur je..

jadinye..mmg aku kadang2 serender dgn peel dia..serender tu taklah bmakna tak ajar langsung...means ajar sket2la sambil2 main2 dgn dia..baring2 dgn dia...yg lebihnya dia banyak tgk tv jee...

u all ingat tak aku penah wat entry ttg koleksi ultraman dia??dulu kan dia gila sgt dgn ultraman..sampai tak kuasa dah nak halang dia..sampai satu tahap..dia dah mula bosan..hik..hik...

dan sekarang dia tertumpu minat dia menonton tv....dl dia suka tgk channel 611 ceria..tp pastu dia suka lak tgk channel 613..sebabnye..pasal ada mickey n minnie mouse...biasalah..minat dia ni berubah2....

mula2 tu aku mmg hangin gak..pasal asik tgk tv je...belaja pun dah malas..meja belaja dia tu kdg2 je dia duduk..rase nk belaja dia dudukla belaja...cakap sorang2....tp betul kata org2...kayakan anak2 kita dgn buku...dia reti baca ke..tak reti ke..biarkan...asalkan kita pupuk diri dia minat dgn buku....so bila nak mainpun..buku la yg dia belek...rase nk contengpun biarkan...buku gak yg dia selak..secara spontan...dia akan merenung dan menyebut benda dlm buku tu....

berbalik pasal channel 613 tu...rupe2nye...ia bukan sekadar kartun saje...tp rupe2nya sambil belaja....baru aku tau...selama ni pandang sekilas je...tak tgkpun betul2...klu hubby aku tak cakap..mmgla aku tak tau sampai kesudah....

yup!!UKAIL cekap mengenal huruf melalui channel 613 tu la....melalui programe "WORD WORLD"....

so aku sarankan pd u all..kalau anak2 u all suka tgk tv..suke tgk kartun..bg diaorg tgk channel 613 tu..mmg bagus pasal...UKAIL fasih kenal huruf melalui rancangan tu la...sambil berhibur..sambil belaja....tp klu u all dah ade cd yg korang beli sdiri utk pembelajaran tu takpela...bleh jugak...bukan apa...UKAIL ni dia tak suka tgk CD belaja yg sama je...mcm aku cakap tdla..dia cepat jemu...so klu anak2 u all yg cepat jemu cam UKAIL ni..bleh la kasik tgk rancangan tu......

kalaulah ade kabel...aku dah upload video dia sebut huruf-huruf tu sebagai bukti..huhu..

*indah rupenye bila tengok anak kita berjaya "menguasai" tahap pembelajaran dia secara berperingkat2...indaahhhhh.................mcm dpt segunung intan**

*dan sedih bila mengenangkan anak2 murid aku dipendalaman tu yg dah berumur 7tahun(darjah 1) masih tak kenal huruf lagi.......mgkin ibu dan bapa mereka TERLUPA........**

moral...mendidik anak bukan semestinya perlu menjadi kaya..tapi perlu KESUNGGUHAN....bukan perlu paksaan..tapi perlu tahu MINAT ANAK2...DI SITULAH JALANNYA....

INSYAALLAH........




No comments: