LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Tuesday, February 2, 2010

qiraati by UKAIL IFWAT....


pendapat aku secara personal....bukan kerana UKAIL anak aku..tapi sebab aku seorang GURU....

UKAIL cepat menguasai apa yg dipelajarinye..bukan setakat bacaan qiraati..malah doa2 yg diajar oleh gurunye dapat dibaca dgn baik walaupun ade seteng2 part yg tercicir kadangkalanye..

yang menjadi masalahnye..UKAIL kadangkala tak serius bila sedang belajar..tak serius means..ikut mood dia laa....

kalau mood dia sgt baik..korang sdiri tak terlayan waktu belajar dia..contohnye..balik sampai rumah je nak terus mewarna..suruh mandi pun takmo sebab nak mewarna..then..klu dia sedang bermain pun ..mulut dia takkan berhenti mengulang2..membaca setiap butir ilmu yang dipelajarinye..dan mgkin sebab itu dia cepat menguasai apa yg dipelajarinye..dan kalau dia sedang belaja dgn bersungguh2..janganlah sesekali korang kacau or ajak dia buat apa2..mmg dia akan sound korang balik...."TAK NAMPAK KE UKAIL TENGAH BELAJAR NI??"..........huhu..

begitulah UKAIL IFWAT....

tapi aku amat terganggu dengan sikapnye bila "mood" belajar dia hilang....baca pun main2..

tapi alhamdulillah..dalam sehari, buku tak pernah lekang dari tangan dia....

ada yang pernah tanya tips..macam mana aku ajar anak sebab dalam umur dia tak sampai 4tahun lagi ni...dia dah kenal semua huruf(A++ okey)..sebut dan kenal no 1-20 dgn baik( in english lagi..)bacaan qiraati skrg pun dah sgt lancar..dan dapat mengingat semua apa yang dipelajari dgn cepat....

setelah aku pikir2...apakah tips2nye...............................

aku sebenarnye tiada jawapan yang khusus....kerana bagi aku..aku mengajar anak sama seperti ibu2 lain mengajar anak masing2....

dan aku rase lagi..masih ramai lagi kanak2 lain diluar sana yg lebih cepat lagi tahap penguasaan mereka berbanding UKAIL IFWAT....

dan aku bersyukur..mgkin kerana hikmah aku memberikan nama yang baik dan bermakna ..kerana itu UKAIL diterangkan hati dan mindanya dalam menerima ilmu..insyaallah....

UKAIL = YANG CERDIK PANDAI

IFWAT = YANG TERBAIK

P/S : DOAKAN TERUS UTK ANAK2 AKU AGAR BERJAYA DALAM HIDUP DAN PELAJARAN..INSYAALLAH....

No comments: