LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Wednesday, May 5, 2010

terasa zaman dah berputar balik....

rase cam baru jee bapak aku marah2 aku..

pasal tak baca buku..

laa..aku pulak marah UKAIL pasal tak baca buku..kih..kih..

tu tipu jee..

sound manja2 gitu jee..

alhamdulillah..aku tak perlu buat begitu..

bila dah jadi kebiasaan..takde hal nk suruh dia baca sampai kene marah2..

rutin..pas aku sembahyang magrib..memang aku akan ajar UKAIL baca buku QIRAATI..

dia pun dah tau dah..

dengar je aku panggil "UKAIL IFWAT..............................."

terus datang kat aku bawak buku..

yup..didikan dari awal itu penting..

jgn sampai dah besar panjang baru ko terhegeh2 nk rotan bagai..terlambat dah..!!

mcm mana nk memudahkan mendidik anak2????

jadikanlah anak2 kamu itu seperti sahabat baik kamu yg paling akrab....

dan kamu juga..jadilah sahabat yg paling baik bg anak2 kamu..

pendengar yg baik......

memahami perasaan dan jiwa anak2 adalah penting..

anak kecil suka memberontak....

dan tekanan itu tambah menyukarkan lagi tugas kamu mendidik mereka....

tegas pada tempatnya..dan berlembut juga mesti kene dgn caranya....


abaikan cara UKAIL memegang pensel..dia masih lagi dalam usaha menyesuaikan diri..hehehehe....

tekun membuat kerja sekolah..

indah sgt bila dapat meluangkan masa menemankan UKAIL membuat kerja sekolah..
semoga aku berjaya menjadi ibu yg terbaik utk dia..amin..........

oh yee....UKAIL IFWAT baru khatam buku qiraati 1 tadi..kemajuan yg sangat cemerlang utk budak berusia 4tahun seperti dia..

dan esok akan bermula bacaan qiraati 2..

semoga terus dipermudahkan..amin..........



3 comments:

@e_da said...

ukail mesti budak yg bijak tau...rajin2 belajar k.

chugie said...

really good tips lah nis.. bleh lah aku jd kan panduan utk ajar anak aku plak..

baru sekarang aku rasa, ape yg mak bapak aku rs masa mendidik anak2.. betul2 menguji mental lah!

fuadnis said...

kak eida,
insyaallah..mudah-mudahan..amin..thanks kak eida..

chugie,
mesti jadi bestfriend fatin key..belikan dia banyak buku..biarlah dia nak conteng ke..koyak ke..itu memang lumrah..tapi nanti dia mesti cintakan buku..;-)