LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Friday, July 8, 2011

apa kebenda nie????

haa....meh cikgu bgtau yee..
ni la "menatang" yg dok ade dalam mesin basuh kite tu..
masih tak faham..????
ni la enjin nye..

tapi ade 2 jenis kan kat bawah ni??
yg belah kanan adalah enjin jenis lama
yg menggunakan timing belt..
yg belah kiri plak enjin jenis baru
kita panggil drive sharp..

apa bezanya??

timing belt:
1) menggunakan conventional system..
2) kalau berfungsi korang mesti dengar mcm gegar2 kan??tu belum
yg korang dah gunakan bertahun2 mcm kat umah mak aku..dia punye
gegar lebih2 lg bila nk spin baju...pergghh....mcm nak tonggang terbalik
dah mesin tu...ade sekali smpai satu family aku lari2 g dapur..ingat mesin
basuh tu nak meletup....haahahaha.....

drive sharp plak :
1)menggunakan direct drive..
2) kalu berfungsi....giler punye sopan bunyi die.....slow je...ade gerakan tapi
serupa mcm takde..eh korang faham tak??hahahaha...kalu tak bgerak kira bohong
sgtla kan..ate mcm mana mesin tu nak basuh bj2 korang..diam je mbisu..haha...
kiranye gerakannye PALING minimum....haa.....tu yg aku cakap sopan sgt tu guna
enjin yg direct drive ni.....

tak caya.....cube tgk video nie...
gigih je aku dgn muke selamba rakam video..
semata2 nk share dgn korang....:-)


video

bagus kan gna enjin drive sharp nie..
so lepas ni kalu nk beli mesin basuh yg bunyi sopan2..
taknak gegar2 cam gempa tu...
cakap kat kedai tu....
'TOKEY...SY MAHU BELI MESIN BASUH GUNA ENJIN DRIVE SHARP PUNYE.."
ngeee...........................




2 comments:

Marsha~ said...

harga pun mesti meletops ni.. huhu

fuadnis said...

marsha,
tak jugak..my hubby kate beza 2-3ratus je dgn yg biasa....:-)