LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Sunday, December 28, 2008

sedikit coretan....

4 disember2008
aku mula meninggalkan tempat kediaman ku utk pulang ke rumah mertua ku dipendang bagi menyambut hari raya haji disana..

5 disember - 7 disember 2008
semuanye berjalan lancar..aku ligat berjalan ke kedai2 utk membeli persiapan utk hari raya..dan aku juga sibuk membeli barang2 utk kenduri sbb tahun ni aku n hubby wat korban..malam nak raya tu siap pegi meronda lagik tgk orang2 berjual mcm barang/juadah utk hari raya..meriah!!

8 disember 2008..
sambutan hari raya...melayan tetamu yg datang..tapi pd petang tu dlm pukul 6..berlaku sedikit pendarahan..dek krn takut kejadian lama berulang lagik..aku terus ajak hubby ke hospital..punyelah cemas dlm keta..siap menagis lagik..tak sanggup nak tempuh lagik..hubby terus bawak aku ke hospital swasta..putra medical centre..sumenye krn mahukan perkhidmatan yg terbaik dan segera..sebaik turun dari kete ke tempat pendaftaran aku dapat rasakan pendarahan makin banyak..aku mula tak keruan..menangis2 dlm bilik kecemasan..tak takla kuat..tak pedulik apa dah..minta nurse panggil doc segera..on call dibuat utk dr. idrus!!aku ditolak ke labour room..nurse tgk pendarahan dah geleng2 kepala..aku memang redha!!hubby n ukail setia mberi sokongan pd aku..hubby siap cakap.."ayang..walau apepun jadik abg terima..ayang kene kuat semangat..abg redha kalau dah ditakdirkan kita hanya punye sorang anak.."sedih gile dgr hubby cakap mcm tu..bila dah jadik saat cemas mcm tu..ms tu la kita bleh dgr luahan tulus dr hubby kita..hubby pegang erat saat dr. idrus datang utk melakukan imbasan kandungan..kat mulut hubby sempat cakap.."moga allah pelihara baby kita.."tapi aku dah tak mau ambik kisah..ms doc scan pun aku dah tak mau tengok..

tiba2..dr. idrus cakap..."ok..baby ok..kantung pun masih ada lagik dgn elok..you tgk heartbeat dia..masih berdegup mcm biasa.."haaaa??aku mcm tak pcaya..terus aku tgk skrin..ya..janin aku masih ade lagik..tapi aku tak puas ati.."tapi pinggang saya sakit doc..mcm nak gugur..kemudian doc terangkan pd aku aku..kes ni kita panggil treaten abortion..atau dlm erti kata lain..ancaman keguguran..so doc cakap kandungan aku masih selamat..doc akan bagi aku ubat utk kuatkan rahim jenis duphaston dan ditahan di wad..terus pandarahan aku beransur pulih..hanya keluar old blood je sampai keesokan harinya..dipendekkan cite..soknye aku dak bleh kuar wad krn pkmbangan yg baik..sejak dari itu aku amat membataskan pergerakan aku....

maaf ye dell..aku tak dapat memenuhi janji aku utk bertemu ko dan inas pd cuti sekolah ni..memang aku tak kemana2..balik selangor pun dok terperap je kat umah..memang jadik mem..semua keje memasak mak aku yg buat..harap ko faham kondisi aku..

ade adik beradik yg bertanya..tak kurang juga kawan2..kenapa aku hanya dibekalkan ubat kuat rahim bukan suntikan..menurut doc..ramai yg salah anggap ttg kaedah suntikan dan ubat duphaston ni..ramai yg beranggapan bahawa kalau melalui suntikan rahim kita akan lebih kuat..tapi doc cakap anggapan tu salah sama sekali!!kedua2nya sama saje fungsinya..takde perbezaan..cume kaedah yg digunakan..tapi tujuannya sama..menguatkan rahim!!kekuatannya sama..

kawan2..kandungan aku sekarang baru menjangkau 10minggu++..tapi aku masih takut utk menempuh hari2 mendatang..korang doakan lah aku agar semuanya berjalan dgn baik ,lancar dan selamat..amin........

4 comments:

ei_da.. said...

salam nis.... moga nis n baby sihat yerrr.., terkejut juga ida baca n3 kali ni ... bila baca sampai habis barula rasa lega... nis jgn buat keje berat n lasak2 tau.. biarla badan rasa bebetul rest tuk keselamatan baby...

fuadnis said...

eida,
thanks..yela eida..anis memang takut sangat..redha ..pasrah sume dah ade dalam jiwa ni..orang kate memang kene berserah je..ade rezeki nis insyaallah..

yayan said...

Anis, aku siap dah begenang air mata dah baca entry ko... Tapi bile sampai habis, alhamdulillah... jaga diri ko bebaik .. Jgn lasak sgt..

fuadnis said...

yayan,
thanks ye..ko doa2kanlah kesihatan aku n kandungan baik sehingga ke akhirnye..insyaallah..berkat doa kawan2 sekali allah kasihankan aku..