LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers

Friday, April 8, 2011

kronologi kelahiran UMAIRAH INANI..part 1

wah..tiap kali ade kelahiran je..
mesti nak story kronologi kan..
namapun nak share pengalaman....
dan detik2 yg indah itu....:-D

so..meh baca..dan kongsi sama2 saye yee....

28 MAC 2011
mcm yg kite dah cite..pagi tu dah kuar tanda..lendir+darah..
tapi tak decide lg nak p hospital..
sbb lom pecah ketuban lg..plak tu lom rase ape2 kontraksi..
ikut pngalaman lalu, rasenye serviks lom tbuka lg klu mcm tu..
sure doc suh berehat dl..klu tak kat wad..leh balik umah..
so...wat kputusan relax2 saje dirumah dan tggu apa yg akan tjadi seterusnya..
tp dlm hati dah rase best..sbb dah dpt signal nk dpt jumpe baby dah....:-)

malam tu elok nak tido..
perut rase tak best..
terutamanya tak punggung..
rase mcm tertolak2..
eh..baby nak kuar dah ke??
dah ngadu2 kat hubby..hubby ajak g spital..
dah siap2 kemas bj anak2 dah nk anta ke pengasuh..
alahai..malasnye nk g hospital malam2..haha..
so bawakla bjalan2 ..tiba2 rase okay plak..so tido.......

29 MAC 2011
pagi tu hubby kejut bangun..
then tanya..sakit lagi tak....
yg kelakarnya..pagi tu langsung tak rase ape plak..
sihat je aku rase.....haha....
so..takpelah..hubby g keje..ukail g sekolah n uzma g anta ke pengasuh..
aku plak lepak terbaring depan tv..sbb dah ambik cuti awal kan..
tgh elok2 baring..kat anu rase basah lg..
tgk2 kuar lagi lendir+darah..
tp heavy sket dr semalam..
so call hubby..ajak g spital..
actually tak rase sakit lg..
tp dah decide klu kuar lg nak refer doc terus atas nasihat blogger syarhanah kan..
mana tau..mmg dah sampai masa aku nak melahirkan even tak rasa sakitpn..
or pecah ketuban ke..
kdg2 tak semestinya tggu sakit or pecah ketubankan..

so..hubby pn balik..
kami bawak beg bj ukail dan uzma siap2 anta kat pengasuh..
mana tau in case aku kene masuk wad terus ke....
nak dijadikan cite..
elok otw ke hospital..tiba2 aku rase sakit plak..
sakit pinggang..mcm nak peod tu..
dlm hati dok cakap sdiri..
eh..mcm ni ke kontraksi..lupa la...
ke aku lenguh sbb dah sarat sgt..akekekkee....
takpela...dok urut2 pinggang jela spanjang pjalanan tu..

smpai hospital..register nk jumpe doc annuar husainy hussien..
naik tgkat 2..ke bilik doc..
alhamdulillah tgk patient tak ramai..
hubby ajak g kecemasan terus..sbb aku dah ngadu2 sakit..
tp mcm malas..sbb rase bleh tahan lg..
klu boleh aku nak cek mcm biasa dl la..
takmola wat gempak terus g kecemasan..
kang takde pe2 malu jee..hehe..

tgh2 tggu tu..rase sakit makin kuat..
dahi dah bpeluh2 dah walaupun ber ekon..
tiba2 nurse dtg nk bg botol suh kencing..
terus aku cakap..
"TAKLEH KENCING LA..RASE SAKIT NI..DOC TAK DE DLM BILIK LG KE"?
yela..sbb dr td tak panggil2 lg patient..
selalunya klu mcm tu doc kat labour room..
pantau pesakit or ade pesakit nak melahirkan..

nurse tu pun tanya aku..
"OO..AKAK DAH RASE SAKIT KE?ADE KUAR TANDA DAH?"

akupun jawabla..
"DAH..DAH 2 HARI KUAR DARAH+LENDIR"

nurse tu suh aku tggu jap then terus pg ke arah LB..
aku dah agak..mesti doc anuar tu kt LB..
tak lama pastu aku nampak doc anuar bjalan laju masuk bilik die..
alhamdulillah........
then nurse tu panggil aku masuk dl walaupun sbnarnya turn org lain dl..
masuk2 bilik doc anuar terus tanya aku..rase mcm mana
akupn bgtaula aku dah sakit2 pinggang
so dia terus suh aku baring utk cek bukaan..

tgk2 bila doc cek..doc kate dah buka 3cm..!!
terus dia suh nurse dia bawak aku g LB..
pergghh..........nerves terus..!!
masuk LB tukar baju..cucuk drip..berbaring..
sakit mula makin kuat..
then dlm 1/2-1jam pastu doc dtg balik..
cek2 dah bukak 4cm....
wah..kali ni progress amat bagus..
tak mcm uzma dl..
nk tggu bukak lama nye yg amat..huhu..
oh..lupe nk bgtau..aku masuk LB bih kurang kul 10.15pagi cenggitu..

pas dah buka 4cm tu..
doc terus lakukan proses pecah ketuban..
ms tu aku dah berpikir..nasib baik aku tak dok umah tggu smpai pecah ketuban..
klu tak mau beranak kat umah..hahaha....
rupenye..tak semestinya kita pcah ketuban dl br nak beranak..haha....

errmm.......UMAIRAH INANI dan nangis..
bhenti dl yee..
nanti aku sambung cite lagi....



6 comments:

sharhanah said...

Tahniah!!!
Semoga dengan kelahiran Umairah Inani maka bertambah seri lagi alam rumahtangga...
Selamat berpantang :D
(Saya lagi 9 hari nak abiskan pantang...)

fuadnis said...

sharhanah,
thanks a lot dear..sbb dah bg banyak pandangan sehingga i selamat lahirkan dihospital..klu tak kat umah or dah kat keta..dah kot..hehe..

nasazfrog... said...

beb tahniah yer... dapat jugak girl yer,,,, yer masih menunggu kronologi yg tertangguh tu,,

fuadnis said...

nasaz,
thanks dear..nanti i sambung lg kronologi tu..:-D

can't wait to see ur 3rd baby beb..:-D

Ayu said...

Congrats dear...semoga Umairah Inani menjadi seorang anak yang solehah, amin...^_^

fuadnis said...

yayansmum,
thanks a lot dear..insyaallah..amin...:-D